Louisiana legismertebb városa New Orleans. A város lakossága a 2009-es népszámlálási adatok szerint 343.829 fő. Maga a város francia eredetű, ezért egy viszonylag nagy kiterjedésű francia negyed található itt. Napóleonról is neveztek el utcát.
[wp_ad_camp_1]
A várost a francia Compagnie du Mississippi alapította a csitimacsa indiánok által lakott területen,
Nevezetes a zenéjéről (a dzsessz őshazájának is szokták emlegetni), kultúrájáról, valamint a fesztiváljairól is. A bárok ezreiben szól a dzsessz. A dzsessz gyökerei a blues-ban találhatóak meg, ami az Afrikából származó amerikai rabszolgák és az ő leszármazottjaik népzenéje volt. Ebben a zenében erősen érezhető a nyugat-afrikai kulturális és zenei hagyomány ami a fekete zenészek városokba költözésével folyamatosan fejlődött.
A dzsessz fejlődése kezdetben a helyi stílusok kombinálásából állt. Ezek közül a legfontosabb (máig vitatéma) a New Orleans (Louisana állam) környéki volt, ahol először nevezték ezt a zenét jazz-nek (vagy eleinte „dixieland jass”-nek).
New Orleans városa és környéke hosszú idő óta volt a helyi zenei élet központja. Az ott élő afrikaiak, európaiak és latin-amerikaiak mind hozzáadtak valamit a gazdag zenei örökséghez. A francia és a spanyol gyarmati területeken a rabszolgáknak több lehetőségük volt a kulturális önkifejezésre, mint az angol gyarmatokon – amikből az Amerikai Egyesült Államok is kialakult. Az afrokubai és brazil zene épp amiatt épül ütősökre és nem dallamhangszerekre, mert ezeken a területeken a rabszolgák szabadabban játszhatták saját, afrikai eredetű zenéjüket. Protestáns közösségekben az afrikai zenét egyértelműen pogánynak titulálták és elnyomták, míg Lousianában (ami francia gyarmat volt) szabadon gyakorolhatták azt.
New Orleans-ban született Louis Armstrong dzsessztrombitás, énekes, zenekarvezető, a dzsessztörténet egyik legnagyobb és legismertebb alakja. Bár nem ebből a városból származott, de érdemes megemlíteni Ella Fitzgerald, a dzsesszéneklés nagyasszonyának nevét is.