A fogyasztói szokások gyökeres átalakuláson mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. Míg a múlt század második felének végén is a kínálat határozta meg, hogy az emberek mit vásárolnak, ma már ennek épp az ellenkezője igaz.
Ráadásul gyakorlatilag szinte mindegy, hogy milyen termékcsoportról van szó, pár kivételtől eltekintve mindenre igaz ez az állítás. Több száz autó típusból választhatunk – a felszereltségi szintekről nem is beszélve -, de ugyanígy ruhamárkák tucatjai állnak a rendelkezésünkre ha öltözködésről van szó, vagy mobiltelefonok végeláthatatlan választéka teszi nehézzé a választást. Sok esetben pedig tényleg nincs egyszerű dolgunk, amikor vásárlásra adjuk a fejünket, hiszen rengeteg szempontot kell figyelembe vennünk, és legtöbbször az ár is egy erősen befolyásoló tényező. Minden ilyenkor meghozandó döntés közül ugyanis talán az a legnehezebb, hogy inkább válasszunk egy olcsóbb megoldást – és vállaljuk az elavulást, illetve a gyakoribb szervizigényt – vagy tegyük le a voksunkat egy prémium termék mellett és reménykedjünk, hogy nem a márkanevet fizetjük meg, hanem valóban a minőség az, ami feláras.
Nos, amennyiben anyagi helyzetünk lehetővé teszi – azaz nem vagyunk rákényszerítve, hogy mindenképpen az olcsóbb megoldások mellett döntsünk -, akkor érdemes több szempontot is figyelembe venni egy ilyen döntés meghozatala előtt. Akár ruháról, akár autóról, vagy tévéről, telefonról legyen szó, szinte mindig van lehetőségünk olcsót, avagy drágát venni. Mostanában egyre nagyobb hangsúlyt kap az az elv, miszerint sokszor jobban járunk, ha inkább a prémium terméket vásároljuk meg, és ahhoz addig ragaszkodunk – azaz nem cseréljük le – amíg csak lehet. Ez több szempontból is jó döntésnek bizonyulhat. Egyfelől így óvjuk a környezetünket, hisz bármilyen termékről is legyen szó, szinte biztos, hogy kevésbé környezetszennyező, ha tízévente csak egyet veszünk – még ha az drága is -, mintha kettőt, vagy hármat. Egy pulóverre ugyanúgy megállja a helyét ez az elv, mint egy televízióra. Emellett persze érzelmileg is többet nyújt egy minőségibb termék. Szívesebben használjuk, nézzük, vagy hordjuk, és még évek múltával is sokkal kevésbé avul el, mint egy olcsóbb társa. Azonban mindig nézzünk a dolgok mögé, és ne essünk abba a hibába, hogy csak a marketinget és a márkanevet fizetjük meg. Keressük a valóban jó minőséget, és próbáljuk megőrizni az állapotot, amíg csak lehetséges.