Mindig mindenkivel kedvesnek lenni és eleget tenni a kéréseknek egyrészt lehetetlen, másrészt saját rovásunkra mehet. Nemet mondani lehet anélkül is, hogy megbántanánk másokat vagy konfliktust idéznénk elő. Csak meg kell találni a legjobb módját.
[wp_ad_camp_1]
Célszerű abból kiindulni, hogy a legtöbb ember megértő és el fogja fogadni a nemleges válaszunkat. Ha munkahelyünkön olyan szívességet kérnek tőlünk, ami nem tartozik szorosan a munkánkhoz és valóban csak rajtunk áll, hogy elvállaljuk-e, egyszerűen érveljünk azzal, hogy most mások a prioritásaink, van fontosabb feladatunk és sajnos tele vagyunk munkával.
Jó módszer, ha megpróbálunk időt nyerni. A “hadd gondoljam át és utána visszatérünk rá” mondat tökéletes megoldás azokban az esetekben, amikor az egyértelmű és nyílt visszautasítást túlon túl kellemetlennek találjuk. Fontos döntések előtt egyébként sem árt, ha hagyunk magunknak időt, mielőtt választ adunk.
Ha valaki üzletet ajánl vagy szeretne ránk tukmálni olyasmit, amire abszolút nincs szükségünk, ne habozzunk nemet mondani. A bizonytalan válasszal csak tovább nyújtjuk a dolgot, fenntartjuk a reményt a másik félben, hogy bennünk jó alanyra vagy vásárlóra találhat. Ha valami nem felel meg az igényeinknek és egészen mások az elképzeléseink, bátran vállaljuk.
Amikor segítséget kérnek tőlünk valamivel kapcsolatban, amit nem tudunk vagy nem szeretnénk megtenni, érveljünk azzal, hogy nem mi vagyunk a legmegfelelőbbek ebből a szempontból. A nemleges válasz keménységét enyhíthetjük, ha magunk helyett rögtön ajánlunk valaki mást.