A fogaskerék egy forgó kör alakú géprész, amelynek vágott fogai vannak, vagy behelyezett fogai, amelyek egy másik (kompatibilis) fogazott alkatrészhez kapcsolódnak a nyomaték és a sebesség átvitelére (átalakítására). A fogaskerekek működésének alapelve megegyezik a karok alapelvével.
Fogaskerekek várják a hajtastechnika.hu weboldalra látogatva, tehát keressen fel minket bátran és megismerheti a fogaskerekek működési elvét. fogaskerekes eszközök megváltoztathatják az áramforrás sebességét, nyomatékát és irányát. A különböző méretű fogaskerekek forgatónyomaték-változást produkálnak, áttételük révén mechanikai előnyt jelentenek, így egyszerű gépnek tekinthetők. A két hálófogaskerék forgási sebessége és nyomatéka átmérőjük arányában különbözik. A két rácsos fogaskereken lévő fogak mindegyike azonos alakú. A két vagy több egymás után működő fogaskereket sebességváltóknak nevezzük. A sebességváltóban a fogaskerekek analógok a keresztezett, szíjtárcsás rendszerben lévő kerekekkel. A fogaskerekek előnye, hogy ezek fogai megakadályozzák a csúszást. Több áttételi arányú sebességváltókban – például kerékpárokon, motorkerékpárokon és autókon – a „fokozat” kifejezés (pl. „első sebességfokozat”) inkább áttételi arányra utal, mint tényleges fizikai fokozatra. A kifejezés hasonló eszközöket ír le, még akkor is, ha az áttétel inkább folyamatos, mint diszkrét, vagy ha az eszköz valójában nem tartalmaz fogaskerekeket, mint például a fokozatmentes sebességváltóban.
A külső fogaskerék olyan fogaskerék, amelynek fogai egy henger vagy kúp külső felületén vannak kialakítva. Ezzel szemben a belső fogaskerék olyan, amelynek fogai egy henger vagy kúp belső felületén vannak elhelyezve. Kúpkerekes fogaskerekek esetében a belső fogaskerekek olyanok, amelyek dőlésszöge meghaladja a 90 fokot. További részletekért és fogaskerék rendelésért megéri benézni a hajtastechnika.hu weboldalra.