Akik rutinos sofőrök és már hosszú évek – vagy évtizedek óta – ülnek a volán mögött, azok jól tudják, hogy nem is a téli jeges időszak a legveszélyesebb az utakon, hanem az ősz, amire sokan nem is gondolnának.
Hisz amikor arra ébredünk, hogy friss hóréteg fedi a tájat, akkor tökéletesen tisztában vagyunk azzal, hogy a vezetési körülmények drasztikusan megváltoztak, ennek megfelelően pedig sokkal elővigyázatosabbak és óvatosabbak vagyunk a kormány mögött, és szinte automatikusan alacsonyabb haladási sebességet választunk, arról nem is beszélve, hogy követési távolság tekintetében is inkább bőven ráhagyunk az egyébként szokásosra. A veszély ugyanis folyamatos és szemmel látható. Épp ezért történik annyi baleset a valódi ősz beálltával. Ilyenkor ugyanis számtalan olyan körülmény léphet fel – egyik pillanatról a másikra -, amelyekre nem vagyunk felkészülve, ezért amikor váratlanul ér minket – főleg, ha rutintalanok vagyunk -, akkor nagyon hamar megtörténik a baj.
Az egyik ilyen a hirtelen lecsapó vihar, bár ez hordozza magában a legkisebb kockázatot, hisz egy-egy erősebb záporban, zivatarban még a nyári melegben is lehet részünk. A hideg azonban már más tészta, hisz az október végi, november eleji időszakban általában még nincs fagy – sőt azt megközelítő hideg sem -, emiatt aztán nem is nagyon kerülnek fel a téli gumik. Egy-egy alacsonyabban fekvő területen, főképp a hajnali órákban azonban már simán lefagyhat az út és megcsúszhat az autó, amely korrigálása gyakorlott kezeket kíván. Ennél is alattomosabb azonban a falevelek okozta probléma. Ahhoz ugyanis, hogy az út – rendkívül – csúszóssá váljon, nem feltétlen kell fagy. Elég, ha az utat hirtelen lehulló falevelek lepik be, és ha még csapadék is esik rá, akkor az egy olyan nyálkás felületet képez, amin nagyon könnyű elveszíteni az irányítást. Vezessünk tehát ilyenkor fokozottan óvatosan, és ha van rá lehetőségünk, akkor menjünk el egy vezetéstechnikai tréningre, mert ott fel tudnak készíteni minket az ilyen váratlan helyzetekre is.